ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ONOMA:……………………..
ONOMA:……………………..
TAΞΗ: Β’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ: 06/11/2011
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ

Πλούταρχος. Βίοι Παράλληλοι, Θεμιστοκλῆς 12.2-6
Ἐν μέν οὖν τῷ λοιπῷ βίῳ τήν τοιαύτην ἴσως ἄν τις ἐκβάλλοι ἐπιείκειαν. Καί γάρ τόν ἀγαθόν ἄνδρα δεῖ εἶναι φιλόφιλον καί φιλόπατριν καί συμμισεῖν τούς ἐχθρούς τοῖς φίλοις καί συναγαπᾶν τούς φίλους. ὅταν δέ τις ἀναλαμβάνῃ τό ἦθος τῆς ἱστορίας, χρή ἐπιλαθέσθαι πάντων τῶν τοιούτων. καὶ πολλάκις μὲν εὐλογεῖν καὶ κοσμεῖν τοῖς μεγίστοις ἐπαίνοις τοὺς ἐχθρούς, ὅταν αἱ πράξεις ἀπαιτῶσι τοῦτο, πολλάκις δ’ ἐλέγχειν καὶ ψέγειν ἐπονειδίστως τοὺς ἀναγκαιοτάτους, ὅταν ὑποδεικνύωσιν τοῦθ’ αἱ ἁμαρτίαι τῶν ἐπιτηδευμάτων. Ὥσπερ γὰρ ζώου ἀφαιρεθεισῶν τῶν ὄψεων ἀχρειοῦται τὸ ὅλον, οὕτως ἀναιρεθείσης τῆς ἀληθείας ἐξ ἱστορίας τὸ καταλειπόμενον αὐτῆς ἀνωφελὲς γίνεται διήγημα.
Πολύβιος, Ἱστορίαι 1.14.4-7
Α. ΚΕΙΜΕΝΟ
Α.1. Να αποδώσετε το νόημα των παραπάνω κειμένων.
Μονάδες:10
Α.2. Γιατί οι Πελοποννήσιοι άρχισαν να ξανασκέφτονται ότι έπρεπε να αντιμετωπίσουν τον περσικό στόλο στον Ισθμό της Κορίνθου;
Μονάδες:10
A.3. Ποια είναι η γνώμη του Πολύβιου για το ρόλο του ιστορικού;
Μονάδες:10
Β.1. ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ
Β.1.1. Να σχηματίσετε σύνθετα ουσιαστικά και επίθετα με τα συνθετικά που δίνονται.
δοκῶ + σοφός " ……………
φέρω+ἐλπίς " …………….
ἴσος+ νόμος "………………
δῆμος+ κρατῶ"……………..
οἶκος+ τρέφω "……………..
Μονάδες:10
Β.1.2. Να κατατάξετε τις ομμόριζες λέξεις του ρήματος «κοσμῶ» στις αντίστοιχες κατηγορίες ανάλογα με αυτό που δηλώνουν. Κόσμησις, κοσμήτωρ, κόσμημα, κοσμιότης, κοσμητικός
πρόσωπο που ενεργεί
|
ενέργεια/κατάσταση
|
αποτέλεσμα ενέργειας
|
ουσιαστικό παράγωγο από επίθετο
|
Μονάδες:10
Β.2. ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ
Β.2.1. Να συμπληρώσετε τα κενά με τις λέξεις του πλαισίου.
1.Η Κομοτηνή είναι μία πόλη με …………….. χαρακτήρα λόγω της φοιτητικής ζωής.
2. Έχει ταξιδέψει σε πολλές χώρες του εξωτερικού. Είναι…………………….
3. Στη β’ Λυκείου οι μαθητές διδάσκονται τη ……………………….
4. Ο Αδαμάντιος Κοραής υπήρξε…………………. του Νεοελληνικού Διαφωτισμού.
5. Ύστερα από το αδίκημα που διέπραξε κλήθηκε να ………………… στο δικαστήριο.
6.Η …………….. της λέξης βοηθά στο να κατανοούμε καλύτερα την ορθογραφία της.
7.Δεν του αρέσουν οι κενές σε περιεχόμενο συζητήσεις, η ………………
8. Ο διευθυντής επέπληξε το μαθητή, γιατί δεν είχε………….. συμπεριφορά.
9. Η ταινία που προβλήθηκε στους κινηματογράφους είχε…………… περιεχόμενο και πήρε αρνητικές και θετικές κριτικές.
10. Με τη……………. βελτιώνεται σε πολύ μεγάλο βαθμό η δυσλεξία.
λόγιος ετυμολογία αερολογία
κόσμιος κοσμογυρισμένος κοσμοπολίτικο
κοσμογραφία αμφιλεγόμενος λογοδοτώ λογοθεραπεία
|
Μονάδες:10
Γ. ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ
Γ.1.1. Να συμπληρώσετε τα κενά με τον τύπο που σας ζητείται.
1. Λύσανδρος ……………. (κῆρυξ, αιτ. εν.) ἔπεμψεν ἵνα εἴπῃ ταῦτα τοῖς ἐφόροις.
2. Πλησίον τῆς …………..( πόλις, γεν. εν.) , ἱερὸν τὸ πάλαι ἦν.
3. Λέγουσι δὲ ὅτι καὶ ……………(Ἀρίων, γεν.εν) ἐστιν ἄγαλμα ἐν Ταινάρῳ ἐπὶ ……………. (δελφίς, γεν. εν.) ἄνθρωπος.
4. Ἐπορεύοντο διὰ……………… (χιών, γεν.εν) πολλῆς ἔχοντες ………….. (ἡγεμών, αιτ. πληθ.) πολλούς.
5.Εἰς τὸν Πηνειὸν …………… (ῥύαξ, ονομ.πληθ.) ἐμβάλλουσιν.
6. Αἱ Ἀθῆναι πατρὶς μεγάλων …………… (ῥήτωρ) ἦν.
7. Μόνον οἱ δειλοὶ κρύπτουσιν ………….. (αὐχήν, αιτ. πληθ.).
8. Ἐξ ………….. (ὄνυξ, γεν. πληθ.) τὸν λέοντα.
Μονάδες:20
Γ.1.2. Να γράψετε τον τύπο που σας ζητείται.
1. ὁρίζω : β΄ενικό προστακτικής παρακειμένου "……………...
2. εἰμί: γ΄πληθυντικό προστακτικής ενεστώτα "………………
3. φυλάττομαι: β’ ενικό προστακτικής αορίστου "………………
4. πείθομαι: α’ ενικό ευκτικής παρακειμένου "………………
5. γράφομαι: γ’ πληθυντικό προστακτικής παρακειμένου "………………
6. πλήττομαι: γ’ πληθυντικό ευκτικής αορίστου "………………
7. βλάπτω: β’ ενικό προστακτικής αορίστου "………………
8. νομίζoμαι: β’ ενικό προστακτικής παρακειμένου "………………
9. λύομαι: β’ πληθυντικό ευκτικής αορίστου "………………
10. διαταράττομαι: β’ ενικό υποτακτικής αορίστου "………………
Μονάδες:10
Γ1.3. Να συμπληρώσετε τα κενά.
ψεύδομαι: β’ ενικό προστ. εν. "………………………………….
πορεύομαι : β’ ενικό προστ. αόρ. "………………………………….
ἱκετεύω: α’ πληθ. υποτ. αορ. " ………………………………….
παύω: απαρ. αορ. "……………………….................
ἐκπλήττομαι " γ’ πληθ. ευκτ. παρακ. "……………………………
Μονάδες:10