Τρίτη, 27 Σεπτεμβρίου 2011

Β ΚΛΙΣΗ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΩΝ


                                          Β' ΚΛΙΣΗ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΩΝ
Προσοχή !
  1. Τα αρσενικά και τα θηλυκά έχουν ίδιες καταλήξεις.
  2. Η κλητική  κάποιες φορές σχηματίζεται όμοια με την ονομαστική . Π.χ.
«ὦ λόγε» και  «ὦ λόγος»
«ὦ νσε» και «ὦ νσος»
«ὦ φίλε» και «ὦ φίλος»
Εξαίρεση: Στην κλητική  η λέξη « θεός» παραμένει «θεός», ενώ « δελφός» γίνεται  «ὦ δελφε» ανεβάζοντας τον τόνο.
  1. Τα ουδέτερα έχουν :
ü      τρεις όμοιες πτώσεις( ονομαστική , αιτιατική, κλητική)
ü      το « α» στη λήγουσα είναι πάντα βραχύ. Π.χ. τά δῶρα


                                                  Ενικός αριθμός
Ονομαστική
νθρωπ
-ος
μπελ
-ος
τ
δῶρ
-ον
Γενική
τοῦ
νθρώπ
-ου
τς
μπέλ
-ου
τοῦ
δώρ
-ου
Δοτική
τ
νθρώπ
-
τ
μπέλ
-
τ
δώρ
-
Αιτιατική
τν
νθρωπ
-ον
τὴν
μπελ
-ον
τ
δῶρ
-ον
Κλητική
νθρωπ
μπελ
δῶρ
-ον

                                                  Πληθυντικός αριθμός
Ονομαστική
ο
νθρωπ
-οι
α
μπελ
-οι
τ
δῶρ
Γενική
τῶν
νθρώπ
-ων
τῶν
μπέλ
-ων
τῶν
δώρ
-ων
Δοτική
τος
νθρώπ
-οις
τας
μπέλ
-οις
τος
δώρ
-οις
Αιτιατική
τοὺς
νθρωπ
-ους
τὰς
μπελ
-ους
τ
δῶρ
Κλητική
νθρωπ
-οι
μπελ
-οι
δῶρ






Ασκήσεις:
1. Nα συμπληρώσετε τα κενά, βάζοντας τις λέξεις που βρίσκονται στην παρένθεση στον τύπο που σας ζητείται:
1)      O Θηβαίων νδρες εσλθον περ τν πρῶτον………….. ( ὕπνος) ξν…………… ( ὅπλον, δοτική πληθυντικού) ἐς Πλάταιαν τῆς Βοιωτίας.
2)      Σύνειμι………… ( νθρωπος, δοτική πληθυντικού) σοφος.
3)      Προδότας καλομεν τος τοῖς …………….. ( χθρός) δόντες τήν πόλιν.
4)      Τῷ………… ( Δημάρατος)  δῶρον αὕτη χώρα ἐδόθη ἐκ βασιλέως ἀντ τῆς ἐπί τν λλάδα στρατείας.
5)      Εἴθε προσδιδοίημεν παντί…………… ( δῶρον, δοτική ενικού) ἔπος ἀγαθόν.
6)      Οὗτος ἐκόσμησεν τ σκῆπτρον τοῖς πᾶσι…………… (μέταλλον).
7)      Καθέζεται ὁ θες ἐν τῷ…………… (θρόνος).



2. Συμπληρώστε το σταυρόλεξο και θα σχηματιστεί καθέτως το όνομα ενός μεγάλου ιστορικού.

















































































  1.  ἡ νσος       " την αιτιατική ενικού
  2. ὁ ἐχθρός     " τη γενική πληθυντικού
  3. τό σκον      " τη δοτική πληθυντικού
  4. δός         " τη γενική ενικού
  5. σπόρος     " την αιτιατική ενικού
  6. τό ποτήριον" τη δοτική ενικού
  7. μνος        " την ονομαστική πληθυντικού
  8. τό στρον    " τη δοτική πληθυντικού

3. Να βάλετε τα παρακάτω ουσιαστικά στην ίδια πτώση του άλλου αριθμού.
ταῖς κιβωτος            "……………….  
ἤπειρος                  "………………. 
τ καμήλῳ               "……………….        
τῶν ἀρότρων           "……………….   
τς τραπο            "………………. 
πάπποι                 "………………. 
τό λίτρον                  "……………….  
 τήν ρκτον             "………………. 

4. Να γράψετε τον τύπο που σας ζητείται.
  1. τ μυστήριον : τη δοτική ενικού                            "…………………
  2. μπελος     : τη γενική ενικού                             "…………………
  3. ὁ μόλυβδος    : τη γενική πληθυντικού                "…………………
  4. ὁ καρκίνος     : τη δοτική πληθυντικού                "…………………
  5. διάλεκτος   : τη δοτική ενικού                            "…………………
  6. βάσανος     : την αιτιατική πληθυντικού        "…………………
  7. ὁ κίνδυνος     : τη δοτική ενικού                            "…………………
  8. τ μύρον        : την αιτιατική πληθυντικού        "…………………
  9. πλίνθος      : την αιτιατική πληθυντικού        "…………………
  10. ὁ μάγος          : την κλητική ενικού                       "…………………

20 σχόλια:

  1. καλο ειναι...με βοη8ησε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ευχαριστουμε πολυ καλο !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ευχαριστώ πολύ. Θέλω απλά να κάνω μια μικρή διευκρίνιση. Οι εξαιρέσεις που αναφέρονται στη θεωρία είναι από το βιβλίο του Κ. Βασιλάτου " Γραμματική Αρχαίας Ελληνικής", σ. 89¨εκδόσεις Γρηγόρη και όχι από το βιβλίο γραμματικής " Γραμματική της Αρχαίας Ελληνικής" του Οικονόμου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ευχαριστω το χρειαστηκα γιατι κανουμε ενα προγραμμα που οι πιο καλοι μαθητες διδασκουν τους πιο αδυναμους και οι ''μαθητες'' μου βοηθηθικαν παρα πολυ :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. να σκουπιστεις

      Διαγραφή
    2. πολυ ψωνιο πρεπει να εισαι εσυ !!
      εισαι και καλος μα9ητης καταταλλα το βοηθηθηκαν γραφεται ετσι <--------- οχι ετσι βοηθηθικαν
      εξυπνακια

      Διαγραφή
    3. πιο ψωναρα δεν μπορεις να γινεις.......... ελεος λες και εισαι κατι

      Διαγραφή
    4. για το βοηθήθηκαν σίγουρα το ξέρει απλά στο υπολογιστή από την βιασύνη μας όλοι κάνουμε λάθη.Δεν χρειάζεται να τον κρίνεις έτσι. Όσο για το πρόγραμμα με τους πιο δυνατούς μαθητές γίνεται και στο σχολείο μου και το λατρεύω είναι τέλεια να βοηθάς τους φίλους σου!! Και το sait είναι τέλειο!Με βοήθησε να πάρω 20 στα διαγωνίσματα πέρσι !! Αλλά δεν έχει λύσεις -.-

      Διαγραφή
  5. πως θα τα ελεγξουμε αν είναι σωστα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. πολυ καλο ευχαριστουμε με βοηθησε πολυ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. γιο μεν πηρα 20 αρχαια και μαρεσει

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. τελειο μου αρεσε πολυ. Δεν ξερω για σας αλλα εμενα με βοηθησε lol

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. να ηταν διαδραστικη ασκηση για να ελεγχουμε κιολας... καλο αλλα δεν μπορεσα να το λυσω ετσι!!! :-(

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. καλό ειναι! με βοήθησε πάρα πολύ απλός κατά τη γνώμη μου θα έπρεπε να εχει στις ασκήσεισ και τις απαντήσεις.π.χ ένα παιδί που θέλει να κάνει εξάσκηση δεν θα ξέρει αμα αυτά που έχει βρει είναι σωστά ή όχι!Ενώ όμως για έναν καθηγητή που θέλει να βρει ασκήσεις για ένα διαγώνισμα ή για ένα φύλλο εργασίας, είναι ότι πρέπει!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όποιος θέλει να δει άμα το ουσιαστικό/ρήμα που έκλησε είναι σωστό γράψτε lexigram και είναι όλες οι απαντήσεις δωρεάν! Ελπίζω να βοήθησα

      Διαγραφή