Β' ΚΛΙΣΗ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΩΝ
Προσοχή !
- Τα αρσενικά και τα θηλυκά έχουν ίδιες καταλήξεις.
- Η κλητική κάποιες φορές σχηματίζεται όμοια με την ονομαστική . Π.χ.
«ὦ λόγε» και «ὦ λόγος»
«ὦ νῆσε» και «ὦ νῆσος»
«ὦ φίλε» και «ὦ φίλος»
Εξαίρεση: Στην κλητική η λέξη «ὁ θεός» παραμένει «θεός», ενώ «ὁ ἀδελφός» γίνεται «ὦ ἄδελφε» ανεβάζοντας τον τόνο.
- Τα ουδέτερα έχουν :
ü τρεις όμοιες πτώσεις( ονομαστική , αιτιατική, κλητική)
ü το « α» στη λήγουσα είναι πάντα βραχύ. Π.χ. τά δῶρα
Ενικός αριθμός | |||||||||
Ονομαστική | ὁ | ἄνθρωπ | -ος | ἡ | ἄμπελ | -ος | τὸ | δῶρ | -ον |
Γενική | τοῦ | ἀνθρώπ | -ου | τῆς | ἀμπέλ | -ου | τοῦ | δώρ | -ου |
Δοτική | τῷ | ἀνθρώπ | -ῳ | τῇ | ἀμπέλ | -ῳ | τῷ | δώρ | -ῳ |
Αιτιατική | τὸν | ἄνθρωπ | -ον | τὴν | ἄμπελ | -ον | τὸ | δῶρ | -ον |
Κλητική | ὦ | ἄνθρωπ | -ε | ὦ | ἄμπελ | -ε | ὦ | δῶρ | -ον |
Πληθυντικός αριθμός | |||||||||
Ονομαστική | οἱ | ἄνθρωπ | -οι | αἱ | ἄμπελ | -οι | τὰ | δῶρ | -α |
Γενική | τῶν | ἀνθρώπ | -ων | τῶν | ἀμπέλ | -ων | τῶν | δώρ | -ων |
Δοτική | τοῖς | ἀνθρώπ | -οις | ταῖς | ἀμπέλ | -οις | τοῖς | δώρ | -οις |
Αιτιατική | τοὺς | ἄνθρωπ | -ους | τὰς | ἄμπελ | -ους | τὰ | δῶρ | -α |
Κλητική | ὦ | ἄνθρωπ | -οι | ὦ | ἄμπελ | -οι | ὦ | δῶρ | -α |
Ασκήσεις:
1. Nα συμπληρώσετε τα κενά, βάζοντας τις λέξεις που βρίσκονται στην παρένθεση στον τύπο που σας ζητείται:
1) Oἱ Θηβαίων ἄνδρες εἰσῆλθον περὶ τὸν πρῶτον………….. ( ὕπνος) ξὺν…………… ( ὅπλον, δοτική πληθυντικού) ἐς Πλάταιαν τῆς Βοιωτίας.
2) Σύνειμι………… ( ἄνθρωπος, δοτική πληθυντικού) σοφοῖς.
3) Προδότας καλοῦμεν τοὺς τοῖς …………….. ( ἐχθρός) δόντες τήν πόλιν.
4) Τῷ………… ( Δημάρατος) δῶρον αὕτη ἡ χώρα ἐδόθη ἐκ βασιλέως ἀντὶ τῆς ἐπί τὴν Ἑλλάδα στρατείας.
5) Εἴθε προσδιδοίημεν παντί…………… ( δῶρον, δοτική ενικού) ἔπος ἀγαθόν.
6) Οὗτος ἐκόσμησεν τὸ σκῆπτρον τοῖς πᾶσι…………… (μέταλλον).
7) Καθέζεται ὁ θεὸς ἐν τῷ…………… (θρόνος).
2. Συμπληρώστε το σταυρόλεξο και θα σχηματιστεί καθέτως το όνομα ενός μεγάλου ιστορικού.
- ἡ νῆσος " την αιτιατική ενικού
- ὁ ἐχθρός " τη γενική πληθυντικού
- τό σῦκον " τη δοτική πληθυντικού
- ἡ ὁδός " τη γενική ενικού
- ὁ σπόρος " την αιτιατική ενικού
- τό ποτήριον" τη δοτική ενικού
- ὁ ὕμνος " την ονομαστική πληθυντικού
- τό ἄστρον " τη δοτική πληθυντικού
3. Να βάλετε τα παρακάτω ουσιαστικά στην ίδια πτώση του άλλου αριθμού.
ταῖς κιβωτοῖς "……………….
ἡ ἤπειρος "……………….
τῇ καμήλῳ "……………….
τῶν ἀρότρων "……………….
τῆς ἀτραποῦ "……………….
ὦ πάπποι "……………….
τό λίτρον "……………….
τήν ἄρκτον "……………….
4. Να γράψετε τον τύπο που σας ζητείται.
- τὸ μυστήριον : τη δοτική ενικού "…………………
- ἡ ἄμπελος : τη γενική ενικού "…………………
- ὁ μόλυβδος : τη γενική πληθυντικού "…………………
- ὁ καρκίνος : τη δοτική πληθυντικού "…………………
- ἡ διάλεκτος : τη δοτική ενικού "…………………
- ἡ βάσανος : την αιτιατική πληθυντικού "…………………
- ὁ κίνδυνος : τη δοτική ενικού "…………………
- τὸ μύρον : την αιτιατική πληθυντικού "…………………
- ἡ πλίνθος : την αιτιατική πληθυντικού "…………………
- ὁ μάγος : την κλητική ενικού "…………………
καλο ειναι...με βοη8ησε
ΑπάντησηΔιαγραφήευχαριστουμε πολυ καλο !!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ πολύ. Θέλω απλά να κάνω μια μικρή διευκρίνιση. Οι εξαιρέσεις που αναφέρονται στη θεωρία είναι από το βιβλίο του Κ. Βασιλάτου " Γραμματική Αρχαίας Ελληνικής", σ. 89¨εκδόσεις Γρηγόρη και όχι από το βιβλίο γραμματικής " Γραμματική της Αρχαίας Ελληνικής" του Οικονόμου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστω το χρειαστηκα γιατι κανουμε ενα προγραμμα που οι πιο καλοι μαθητες διδασκουν τους πιο αδυναμους και οι ''μαθητες'' μου βοηθηθικαν παρα πολυ :)
ΑπάντησηΔιαγραφήxestikame :|
Διαγραφήνα σκουπιστεις
Διαγραφήπολυ ψωνιο πρεπει να εισαι εσυ !!
Διαγραφήεισαι και καλος μα9ητης καταταλλα το βοηθηθηκαν γραφεται ετσι <--------- οχι ετσι βοηθηθικαν
εξυπνακια
πιο ψωναρα δεν μπορεις να γινεις.......... ελεος λες και εισαι κατι
Διαγραφήγια το βοηθήθηκαν σίγουρα το ξέρει απλά στο υπολογιστή από την βιασύνη μας όλοι κάνουμε λάθη.Δεν χρειάζεται να τον κρίνεις έτσι. Όσο για το πρόγραμμα με τους πιο δυνατούς μαθητές γίνεται και στο σχολείο μου και το λατρεύω είναι τέλεια να βοηθάς τους φίλους σου!! Και το sait είναι τέλειο!Με βοήθησε να πάρω 20 στα διαγωνίσματα πέρσι !! Αλλά δεν έχει λύσεις -.-
Διαγραφήsite*
Διαγραφήπως θα τα ελεγξουμε αν είναι σωστα;
ΑπάντησηΔιαγραφήπολυ καλο ευχαριστουμε με βοηθησε πολυ
ΑπάντησηΔιαγραφήγιο μεν πηρα 20 αρχαια και μαρεσει
ΑπάντησηΔιαγραφήσκασεεεεε
ΔιαγραφήΤελειο!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήτελειο μου αρεσε πολυ. Δεν ξερω για σας αλλα εμενα με βοηθησε lol
ΑπάντησηΔιαγραφήνα ηταν διαδραστικη ασκηση για να ελεγχουμε κιολας... καλο αλλα δεν μπορεσα να το λυσω ετσι!!! :-(
ΑπάντησηΔιαγραφήκαλό ειναι! με βοήθησε πάρα πολύ απλός κατά τη γνώμη μου θα έπρεπε να εχει στις ασκήσεισ και τις απαντήσεις.π.χ ένα παιδί που θέλει να κάνει εξάσκηση δεν θα ξέρει αμα αυτά που έχει βρει είναι σωστά ή όχι!Ενώ όμως για έναν καθηγητή που θέλει να βρει ασκήσεις για ένα διαγώνισμα ή για ένα φύλλο εργασίας, είναι ότι πρέπει!!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΌποιος θέλει να δει άμα το ουσιαστικό/ρήμα που έκλησε είναι σωστό γράψτε lexigram και είναι όλες οι απαντήσεις δωρεάν! Ελπίζω να βοήθησα
Διαγραφήπολύ
ΑπάντησηΔιαγραφήκαλό
:)
ΑπάντησηΔιαγραφήπολυ καλη δουλεια!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΝτάξει καλό ητάν .....
ΑπάντησηΔιαγραφή:))
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλή δουλειά αλλά για μας που βοηθάμε τα παιδιά μας σπίτι θα ήταν ακόμα καλύτερα να υπήρχαν και οι απαντησεις
ΑπάντησηΔιαγραφή:)))
ΑπάντησηΔιαγραφή:))))
ΑπάντησηΔιαγραφή